Prečo voliť?

Autor: Vladimír Krčmárik | 7.10.2014 o 21:27 | (upravené 7.10.2014 o 21:33) Karma článku: 3,45 | Prečítané:  383x

Prirodzený odpor občanov k veciam politickým, založený na nedostatočných morálnych a etických hodnotách volených zástupcov. Takto to nemá byť. Náprava môže nastať prostredníctvom účasti občanov na voľbách a zodpovednej voľby.

Nezáujem, ľahostajnosť – tieto dve slová definujú postoj väčšiny oprávnených voličov k voľbám všeobecne. Aktuálne sa to týka aj nadchádzajúcich volieb do orgánov samosprávnych obcí 2014. Chyba nie je iba v samotných občanoch, ale predovšetkým v nečinnosti resp. nesprávnej činnosti samotných volených zástupcov. U občanov sa počas obdobia slovenskej samostatnosti, v ktorom majú k dispozícií najvýraznejšiu výsadu demokracie - slobodné voľby, vyvinul prirodzený odpor k politike. Politiku vnímajú ako vec nečistú, netransparentnú a nezodpovednú. Politických predstaviteľov občania vnímajú ako nečestných ľudí so sebeckým pohnútkami a minimálnym záujmom o občanov.

 

Takýto náhľad občanov na politiku však zaiste nevznikol náhodu. Stáva sa pravidlom, že volení zástupcovia začnú reflektovať potreby a apelácie občanov zaznievajúce v malej intenzite až tesne pred uplynutím volebného obdobia, teda pár týždňov pred termínom nových volieb. Počas trvania svojho mandátu sa neohrozene uzatvárajú do akéhosi vákua a necítia potrebu uskutočňovania spätnej väzby alebo vykonávania pravidelnej sebareflexie na základe podnetu od občanov. Navyše na verejnosť občas preniknú kauzy, ktoré indikujú netransparentný prístup, klientelizmus a korupciu. Takto to nemá byť.

 

Tak prečo ísť voliť?

 

Účasť na voľbách dáva občanom možnosť revízie činnosti ich zástupcov, v deň volieb môžu prostredníctvom svojho hlasovania vyjadriť nesúhlas s ich doterajšou činnosťou.

 

Francúzsky filozof Jean-Jacques Rousseau pokladá politickú participáciu občanov formou zúčastňovania sa volieb za základné občianske právo, dokonca za nepísanú povinnosť občana. Ak sme občania žijúci v demokratickom systéme, mali by sme prostredníctvom vlastnej politickej participácie tento systém potvrdzovať a v najvyššej možnej miere ho prostredníctvom účasti na voľbách aj legitimizovať.

 

Legitimita v demokratickom systéme označuje oprávnenosť politického systému, oprávnenosť volených zástupcov na vykonávanie správy veci verejných. Táto legitímnosť pochádza a je odvodená od občanov, ktorí vlastnia zvrchované právo rozhodovať prostredníctvom volieb o svojich zástupcoch, a tak nepriamo rozhodovať o veciach verejných. Voľby z ktorých vzídu volení zástupcovia sa uskutočňujú spravidla raz za štyri roky za predpokladu naplnenia štvorročného mandátu. Občania teda odovzdajú oprávnenie zvoleným kandidátom rozhodovať a hlasovať o veciach značného významu. Počas štvorročného obdobia majú občania veľmi obmedzený dosah na rozhodnutia zvolených zástupcov, a ak s danými rozhodnutiami nesúhlasia, jediným účinným ochranným prostriedkom občanov v tejto veci je možnosť v najbližších voľbách udeliť oprávnenie vykonávať mandát iným zástupcom. Dostatočná oprávnenosť však predpokladá vysokú účasť voličov vo voľbách. Ak sa volieb zúčastní menšia polovica oprávnených občanov alebo dokonca menej, legitímnosť – oprávnenosť zvolených zástupcov na výkon mandátu je priamo úmerne menšia.

 

Základným predpokladom, aby občania uskutočnili racionálnu voľbu je získavanie maximálneho množstva relevantných informácií. Občania by sa mali oboznamovať s volebnými programami, analyzovať nakoľko boli splnené stanovené predsavzatia a sľuby. Z každého zastupiteľstva, v prípade samosprávy, existujú zápisnice, v ktorých sa môžu oboznámiť o hlasovaniach zástupcov, o prijatých uzneseniach a opatreniach. Dôležité je aj sledovať rozhodnutia prijaté na dlhodobý horizont, ktorý presahuje interval štvorročného volebného mandátu, či volení zástupcovia prijímajú aj dlhodobé koncepčné riešenia a neorientujú sa na tie krátkodobé, ktoré riešenia len odsúvajú. Pri voľbách je dôležité správne posúdiť činnosť dovtedajších zástupcov a posúdiť schopnosť nových kandidátov v prípade udelenia mandátu vykonávať tieto činnosti lepšie. Posúdenie kompetencie kandidátov veľmi výstižne opísal vo svojom výroku Nathan Myhrvold; „Voľby sú namiesto toho, aby merali kompetenciu a efektivitu kandidátov, typickými súťažami popularity“. Z tohto dôvodu je potrebné vyhľadávať relevantné informácie z oficiálnych zdrojov a nespoliehať sa často skreslené predvolebné vyhlásenia, ktoré sú výstupom politického marketingu. Samozrejme takáto iniciatíva vyžaduje istú námahu a úsilie zo strany občanov, tieto informácie im momentálne nikto ochotne distribuovať nebude.

 

Občania sa jediní musia podieľať prostredníctvom volieb na zmene pretrvávajúceho kultu uzavretosti volených zástupcov. Prostredníctvom volieb sa občania môžu zbaviť zástupcov, ktorých počínanie vyhodnotili ako nesprávne. Podľa rakúskeho filozofa Karla Raimunda Poppera prostredníctvom volieb majú občania možnosť efektívne posúdiť dovtedajších politických zástupcov. Pri voľbách musia práve oni vydať „účet“ za svoju doterajšiu činnosť, voľby sa tak stávajú akýmsi občianskym zúčtovaním. Občania disponujú vo voľbách silnou negatívnou mocou v prípade nespokojnosti zosadiť ich aktuálnych zástupcov. Voľby sa opakujú v pravidelných intervaloch a iba počas nich sa zástupcovia v plnej miere zodpovedajú občanom, preto je veľmi dôležité pravidelne sa zúčastňovať volieb. V prípade nespokojnosti môžu občania svojich zástupcov nahradiť novými perspektívnejšími a schopnejšími. V súčasnosti existuje na Slovensku dostatočne široké politické spektrum, občania musia vyhľadávať informácie o kandidátoch, oboznamovať sa s ich politickou kariérou, oboznamovať sa o ich hlasovaniach v zásadných otázkach verejných vecí, vnímať ich etický a morálny kódex. Sú to práve občania, ktorí prostredníctvom svojej voľby môžu zahájiť revolúciu morálnych a etických princípov verejných zástupcov.

 

Najbližšie nás čakajú Voľby do orgánov samosprávy obcí v sobotu 15.11.2014. Samospráva podľa zákona č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení v znení neskorších predpisov rozhoduje o dôležitých otázkach, ktoré sa priamo dotýkajú každodenného života občanov. Mimo iných aj o miestnych daniach a poplatkoch, o správe miestnych komunikácií, verejných priestranstiev, kultúrnych, športových a ďalších obecných zariadeniach, zabezpečuje verejný poriadok, zabezpečuje nakladanie s komunálnym odpadom a mnoho ďalších. Sú to primátori a poslanci obecných zastupiteľstiev, ktorí môžu výrazne ovplyvniť naše každodenné životy, preto sa 15.11.2014 zúčastnite na voľbách.

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

DOMOV

Voliči chcú odchod Kaliňáka a Fica z Bonaparte. Smer bez zmien bude padať ďalej

Na decembrovom straníckom sneme v Prešove bude Smer v najhoršej kondícii od svojho vzniku v roku 1999.

SVET

Pozrite si, ako za dva roky zničila vojna Donecké letisko

Miesto bojov medzi proruskými separatistami a ukrajinskou armádou.

EKONOMIKA

Smer nechce vyšetriť ďalšiu kauzu

Za prešetrenie kauzy nehlasoval nikto zo Smeru.


Už ste čítali?